Dr. Elena Marinescu, medic primar în medicină de familie, ne spune când e momentul să ne facem griji și unde trebuie să sunăm.
1. Conform indicațiilor date de autorități, oamenii trebuie să sune prima data la medicul de familie dacă au vreo suspiciune. Cum îi îndrumă?
Categoria de medici din care fac parte, respectiv medicii de familie, reprezintă prima soluție pentru pacienți, datorită faptului că le putem raspunde în cel mai scurt timp, le cunoaștem istoricul medical și putem aprecia cât mai corect, dacă simptomatologia descrisă este legată de patologia anterioară sau reprezintă niște semne de alarmă.
Există așa numita „definiție de caz” care constă în parcurgerea următoarelor etape: context epidemiologic, apariția bruscă a sindromului febril, tuse uscată, dificultăți în respirație și durere în gât, acestea fiind întrebările pe care le urmăresc toate cadrele medicale, la prima investigație a pacientului.
De precizat faptul că din cauza variabilității simptomatologiei, remarcată în ultima perioadă, orice pacient trebuie privit ca un potențial purtător al virusului.
În cazul în care există vreo suspiciune documentată, de infecție cu COVID19, pacienții sunt sfătuiți să apeleze serviciul de urgență 112 pentru stabilirea conduitei de urmat.
2. Vorbind despre simptome. Când este cazul să ne alarmam? Și când nu?
Este cazul să ne alarmăm atunci când apare brusc un episod febril (peste 38° C), însoțit de tuse uscată, persistentă, dificultăți în respirație și durere în gât, dureri musculare și articulare. Mai rar, dar nu de neglijat, pot descrie tulburări digestive și pierderea gustului și a mirosului.
Alte simptome care se pot confunda cu acest virus însă nu reprezintă motiv de alarmare sunt: cefaleea, subfebrilitatea, obstrucția nazală.
3. În ce punct medicul de familie te trimite la următorul pas și care este acesta?
Dacă sunt suspiciuni legate de infectarea cu coronavirus, pacienții sunt îndrumați să sune la numărul de urgență 112. În cazul în care a fost confirmată infecția unui pacient de către cadrele medicale de la spital, medicul de familie sau cadrele medicale care au efectuat testele, anunță DSP-ul.
4. Care sunt avantajele pentru medici și pacienți date de ultimele reglementari?
A fost un flux destul de mare de informații noi, cu multe modificări legislative pe care a trebuit să le asimilăm și să le punem în practică:
Teleconsultatii
Ultimele reglementări nu au ușurat neapărat activitatea medicului de familie, dar conferă pacienților o siguranță mai mare datorită variantei cu teleconsultatia și a faptului că putem transmite rețetele online direct pacienților.
Am fost solicitată mai mult de persoanele tinere care își desfășurau activitatea neputand să lucreze de la domiciliu și mai puțin de pacienții mei mai vârstnici, care s-au autoizolat, respectând indicațiile primite prin intermediul mass-media, de asemenea urmărind evoluția acestui virus, încă din faza incipientă, de la debutul în România, am contactat pacienții vârstnici și le-am recomandat să iasă cât mai puțin din locuință. Problemele semnalate de pacienții mai tineri făceau referire la afecțiuni mai vechi, la simptomatologie care putea avea legătură cu COVID19.
Eliberarea rețetelor fară card de sănătate:
Programul de emitere al rețetelor a funcționat bine în aceasta perioadă, poate și datorită fluxului mai mic de rețete emise, cât despre carduri, momentan nu mai este obligatorie prezentarea cardului de asigurat la medicul de familie și așteptăm să se implementeze posibilitatea eliberării rețetelor online, după teleconsultatie.
Eliberarea rețetelor ce urmau să fie reînnoite de către medicul specialist
Un alt aspect pozitiv în această perioadă, dacă se poate spune astfel, este faptul că medicul de familie poate prescrie tratamentul pacienților care aveau nevoie periodic de scrisoare medicală.
5. S-a modificat frecvența programărilor, a consultațiilor în cabinet?
Am avut un număr mai scăzut de consultații la cabinet și pe lângă masurile de protecție privind dezinfecția frecventă a suprafețelor, purtarea de mască și mănuși, am programat pacienții la intervale orare, în așa fel încât să nu fie mai mult de 2 persoane în același timp, în sala de așteptare.
6. Ați avut pacienți depistați pozitiv cu coronavirus?
Din fericire, nu am avut niciun pacient depistat pozitiv până în momentul actual, desi mai multe persoane acuzau simptome, care se potriveau simptomomatologiei de COVID19, acestea au fost numai simple răceli, fapt confirmat după o examinare amănunțită a istoricului pacienților, și din punct de vedere al călătoriilor.
7. Cum să ne întărim sistemul imunitar în această perioadă?
Nu există o rețetă pentru a ne întări sistemul imunitar împotriva acestui virus. Trebuie să evitam să ieșim din locuință, să folosim mănuși și mască atunci când este absolut necesar să ieșim din casă, să ne spălam cât mai des pe mâini, să dezinfectam suprafețele și ambalajele produselor cumpărate.