Asta crede Ella Petrache, o visatoare de formare umanista care, dupa ce a fost profesoara de limba franceza si a lucrat 7 ani in publicitate, detine o afacere in domeniul tiparului de lux.
A inceput impreuna cu un prieten, dar si-a dat seama rapid ca e gata sa faca fata lumii pe cont propriu. Folosind o presa speciala, care imprima folosind tehnica letterpress, poate mai lenta decat tiparul digital, dar cu rezultate mult mai spectaculoase, firma ei creeaza produse speciale.
Ella crede ca frumosul are multe forme si este foarte mandra de proiectul ei nisat. La o limonada in Centrul Istoric, Ella ne-a povestit cum este sa lucrezi pe cont propriu si sa ai satisfactia ca produsele pe care le vinzi inspira fiecare destinatar.
Cum a ajuns o absolventa de Limbi Straine sa lucreze in domeniul productiei publicitare?
Dintr-o intamplare. Intr-o seara de mai, cred, mi s-a propus un job. Am acceptat si a doua zi demisionam din invatamant. Sunt o fire hotarata. Si imi place riscul. Mi-am pus parintii in cap cu aceasta decizie. Paraseam un sistem unde aveam un statut bine definit – eram profesor titular, obtinusem definitivatul si ma indreptam cu pasi repezi catre gradul II – pentru niste cai verzi pe pereti. Ma temeam insa ca sistemul imi va manca vlaga intr-o buna zi. Si oricum, nu am fost niciodata o monotona si o conformista.
Stiu ca pentru cativa ani ai fost profesoara de limba franceza la un liceu din Bucuresti – de unde vine acest spirit intreprinzator? L-ai descoperit pe parcurs sau a fost o dorinta pe care ai implinit-o odata cu trecerea timpului?
Am predat vreo 6 ani de zile limba franceza. Eram profesor titular la un liceu din Bucuresti, mai aveam inca o norma la o scoala generala si terminasem si un master in Comunicare si relatii Publice. Am fost un profesor exigent, dar foarte iubit de elevi pentru stilul diferit de a-mi face orele si pentru ca ma imbracam altfel decat ceilalti.
Primesc si acum - la 7 ani dupa ce am plecat din invatamant - mesaje de la fosti elevi care imi ureaza lucruri frumoase de Sarbatori si care imi multumesc ca i-am ajutat sa descopere si sa iubeasca limba franceza. Revenind la spiritul intreprinzator, l-am avut mereu in mine. E mostenit, cred. Intotdeauna am creat mici oaze personale, sub o forma sau alta, in sistemele in care eram obligata sa functionez – scoala, facultate, apoi job.
Cum a fost schimbarea de statut – de la angajat la intreprinzator?
Nici nu am avut timp sa ma gandesc la asta. Au fost si sunt foarte multe lucruri de facut. Chestiile acestea cu statutul ma preocupa foarte putin in viata. Nu am avut niciodata nevoie de vreun statut sau de vreo pozitie, ca sa-mi confirme cine sunt.
De ce letterpress?
Ai vazut vreodata o carte de vizita imprimata letterpress? E o experienta senzoriala, intai de toate. Il provoci pe interlocutor sa nu iti arunce identitatea la cos sau macar sa te tina minte inainte de a o face. E fascinant ce senzatie poti avea atunci cand atingi o bucata de hartie innobilata prin aceasta tehnica, numita letterpress sau mai cunoscuta in Romania sub denumirea de tipar inalt. Utilajele in sine sunt adevarate piese de muzeu.
Noi vrem sa aducem in lumina o metoda veche de imprimare, dar integrand tehnologii actuale. Un ingredient esential este sa beneficiezi si de un design destept insa. Transmitem clientilor mereu ca ‘less is more’ in imprimarea letterpress. Si nu numai, de altfel. E absolut minunat cum te poti juca cu emboss-uri, deboss-uri, blind impression, colorari in cant si cum poti scoate din anonimat un print absolut banal. Toate acestea necesita totusi mult studiu, eventual training-uri in strainatate si multe ore de lucru propriu-zise.
E un mestesug si o arta, in acelasi timp. Ce-mi place mie foarte tare este ca atunci cand suntem in studio, suspendam timpul. Ne concentram, ne bucuram si ne lasam uimiti, in timpul procesului de productie. Reactia clientilor – la vederea produsului final – este mai mult decat ne imaginam intotdeauna.
Cat de solicitant este lucrul pe aceasta nisa de business?
Destul si deloc. Responsabilitatea intr-un business de nisa cum aste acesta este mare. Nu-ti poti permite prea multe greseli. Pe de alta parte, experienta, studiul si practica fac ca lucrurile sa mearga de la sine. Ideile si solutiile vin la noi firesc, nu le cautam obsesiv. Nu spun ca nu e multa munca, dar parca se aduna si se completeaza toate ca piesele dintr-un puzzle. Iar feedback-ul oamenilor cu care interactionam ne incarca si ne motiveaza.
Ce inseamna pentru tine letterpress?
Hartii speciale, maini manjite de cerneala, design, mestesuguri uitate, studiu, obiecte unice, arta.
Ce tipologie de oameni apreciaza si investesc in acest gen de tipar?
Oamenii frumosi la minte si la suflet.
Daca te-ai casatori peste 3 luni ti-ai face o invitatie letterpress?
Oh, da! Am o ploaie de modele in minte. De ce nu, ar merge imprimata letterpress chiar invitatia pe care am avut-o la nunta mea. Am umblat atunci si am vazut tone de invitatii. Nu-mi placea nimic. Dupa un brainstorming cu sotul meu, ne-a venit ideea - eu dorind ceva cu mult scris, ador caligrafia - sa scriem numele tuturor invitatilor nostri pe fata invitatiei. Oamenii - cand isi fac invitatii de nunta - sunt de un egocentrism cumplit.
Ba isi pun poza lor, ba poza lor si a cainelui lor, ba mai stiu eu ce le place lor. Noi am vrut sa ne gandim in momentul acela la cei de langa noi. Si am dorit sa le multumim cumva ca vor incerca sa ne fie alaturi intr-un moment important pentru noi. Partea catchy era ca fiecare invitat sa-si gaseasca numele pe invitatie atunci cand mergeam sa-i invitam la nunta.
Cum arata o zi de lucru pentru tine – cat din efortul tau se concentreaza asupra partii creative si cat asupra detaliilor tehnice?
Ajung la birou in jur de 10 dimineata. Si fac de la cele mai ciudate lucruri pana la cele mai banale. Majoritatea efortului meu se concentreaza asupra new business, client-service-ului, a relationarii cu graphic designerii. Dar comunic si cu domnii care se ocupa de site, merg la banca sau rezolv aspecte ce tin de partea de productie sau logistica, lucruri ce apar pe parcursul unei zile de lucru. Nici o zi nu seamana cu cea de dinainte.
Se spune ca antreprenoriatul aduce cu sine o independenta mai mare – ai acum mai mult timp liber decat atunci cand erai angajata?
Aduce o independenta, clar. Dar si responsabilitati imense. Nu mai sunt legata de un birou fizic. Pot lucra de acasa, de la volan, de pe o terasa din Centrul Vechi sau de aiurea, dar si din alta tara. Si asta imi place teribil. Dar raspund la emailuri la miezul noptii si la telefon dupa orele 18.00 si am intalniri si duminica. Sunt insa un om echilibrat si consider ca ziua are suficiente ore sa muncesti si sa te bucuri ca traiesti.
Trebuie doar sa decizi sa fii constient de asta. Mie imi place sa muncesc cu bucurie, nu cu incrancenare. Urasc sa stau in fata calculatorului si sa fac clic-clic degeaba. Cand simt ca am blocaje, plec sa ma plimb. Imi aerisec mintea si vad lumea altfel. Relaxarea e cheia succesului meu.
Cum vezi business-ul vostru in viitorul apropiat (doi/ trei ani)?
Hm. Astfel incat sa nu mai trebuiasca sa explic Cafe-ul din denumirea firmei. Pregatim lucruri frumoase. Nu as vrea sa dezvalui mai mult.
Ella Petrache este Managing Partner la Ink Paper Art. www.inkpaperart.ro