Târgul de mobilă de la Milano a devenit, în ultimii ani, un fenomen global. Născut în capitala modei italiene, Milano, în luna aprilie, târgul se organizează de trei ani și la Shanghai (China) și va ajunge în curând și în SUA.
Adela Pârvu a fost la Milano, de unde a adus câteva idei de amenajare a locuinței și câteva dintre tendințele anului 2019. „Culoarea predominantă a fost portocaliul, iar dintre texturi am remarcat marmura, elementele metalice de culoare aurie, lemnul și sticla, multă sticlă”, a spus designerul de interioare în cadrul unui workshop susținut miercuri la prânz.
Adela Pârvu a explicat pentru Perfecte.ro cum ajunge un produs în tendințe și de ce e bine să ținem cont de trenduri.
De ce aș vrea să fiu în tendințe în ceea ce privește amenjarea locuinței?
„Nu trebuie. Tendințele sunt un reper justificativ pentru finisajele, materialele, formele și culorile care se regăsesc la un moment dat în piață. E foarte interesant cum se fac aceste trenduri. E un cerc care pornește de la preferințele unui grup foarte mic, identificate ca fiind originale. Spre exemplu, poate să fie o amenajare a unui local în Shanghai care este cu portocaliu, iar acest loc e reperat ca unul interesant. Un loc care atrage lumea.”
„Și atunci, trendsetterii, care observă lucrurile, îl reperează. Dar acestui ambient i se dă o justificare. Oare oamenii simt într-un anume fel? Sunt atât de atrași de acel portocaliu? Ce înseamnă portocaliul? Înseamnă optimism, înseamnă dorință de energie, înseamnă viață, până la urmă. Deci, înseamnă că oamenii au nevoie de un surplus de energie pentru că cineva le-o fură. Cine le-o fură? Păi, societatea. Înseamnă că sistemele nu sunt bune, că ceva nu funcționează, și atunci lumea evadează undeva.”
Citește și: Câți ani are Adela Pârvu și de ce nu-și serbează niciodată ziua de naștere
„De la acest reper simplu, de culoare, e suficient pentru producători să propună în colecțiilor lor: Uite, am portocaliu, am una, am alta. Și atunci te trezești că în magazine sunt anumite materiale și culori și tu nu înțelegi de ce. Asta nu înseamnă că trebuie să le urmezi, dar, la un moment dat, când te lovești prea mult de ele, opțiunile tale cam alea sunt. Ajungi să alegi din ele, ajungi să-ți placă, pentru că le vezi peste tot. Dacă tot îți plac și nu știi cum să le integrezi în ambientul casei tale, e bine să știi că poți face asta, dar nu la un nivel în care tu să copiezi totul.”
De ce sunt importante tendințele?
„Sunt importante ca reper sociologic. Tendințele arată modul în care au simțit oamenii la un moment dat. De asemenea, sunt un mod de a te ancora cumva în prezent. De multe ori, în viața asta a noastră, unde toată ziua ești la job, nu prea înțelegi sau nu vezi ce se întâmplă în jurul tău. La un moment dat simți nevoia să te reconectezi cu societatea și aceste tendințe sunt un reper.”
FOTO: adelaparvu.com
Se schimbă tendințele de la un an la altul? Ce faci atunci, dacă abia ți-ai redecorat casa după „moda 2019”?
„Da, întotdeauna au loc astfel de schimbări, dar e foarte interesant să constatăm că unele dintre tendințe ajung să fie stiluri. Stilurile sunt cele care transced anii. De exemplu, stilul Industrial a rezistat, are deja zece ani, dar capătă noi forme. E foarte intereant acest stil scandinav, care n-a mai rămas 100% scandinav, ci se transformă – vezi stilul Japandi. Adică, o combinație interesantă între o abordare asiatică la nivel de forme și serenitatea și naturalețea scandinavilor.”
„Stilul Art deco este iarăși în mare vogă și a revenit după un fenomen cinematografic – Marele Gatsby. E foarte interesant cum lucrurile se influențează unele pe altele din sfera culturii.”
Italienii vorbesc de sustenabilitate în contextul folosirii unor materiale precum lemnul și pielea naturală. E sustenabil să tăiem pădurile și să sacrificăm animale sălbatice?
„Producătorii italieni vorbesc de sustenabilitate când se referă la piele, lemn, marmură, punând accentul pe durabilitatea în timp, dar și pe faptul că ei controlează tot procesul. Tendința este ca un producător de produse din piele să dețină și ferma unde sunt crescute animalele. Unde el are grijă ca aceste animale să ducă o viață tihnită, fericită și, la finalul zilelor lor, să se folosească de ceea ce le oferă.”
„De asemenea, pe etichetele produselor din lemn e specificat clar de unde provine lemnul. Este, într-adevăr, o manie la capitolul lemn, cu multe certificări. Aceasta este bătălia majoră între producătorii brandurilor mari și cei mici, care nu pot să spună de unde provine lemnul lor. Consumatorii au devenit foarte atenți la proveniența lemnului. Foarte mulți dintre producătorii de mobilă italieni, germani, nordici au propriile lor hectare pe care cultivă lemnul. Produsele astea sunt controlate din toate punctele de vedere.”
„Marmura, deși pare un produs prețios, a devenit acum accesibilă multora. În ciuda faptului că retezi munții ca să o obții. E accesibilă, în sensul că sunt plăci ceramice de formate mari. Când te uiți la tendințe trebuie să vezi ce materiale sunt și ce nevoi îți acoperi cu ele.”