De ce să investești în experiențe și nu în lucruri. Argumentele unui studiu făcut de Universitatea Cornell


Un studiu făcut de Universitatea Cornell a confirmat că investițiile în lucruri te fac fericit(ă) doar pentru o scurtă perioadă de timp.

Tag-uri:

Paradoxul lucrurilor pe care le deții

Un studiu făcut de Dr. Thomas Gilovich, un profesor de psihologie de la Universitatea Cornell, a confirmat și la nivel științific ceea ce știam cu toții: că atunci când investești bani în lucruri nu ești fericit(ă) decât pentru o scurtă perioadă de timp.

Studiul lui Gilovich a evidențiat și câteva motive pentru care lucrurile se întâmplă astfel: 

- Ne obișnuim cu lucrurile pe care le cumpărăm. Ceea ce la început ni se părea un must-have interesant devine, încet-încet, ceva uzual, care nu ne mai încântă. 

- Începem să ne dorim din ce în ce mai mult. Când investești în lucruri, dorința de a cumpăra și mai multe lucruri din ce în ce mai scumpe devine din ce în ce mai mare, se mai arată în concluziile studiului făcut de Universitatea Cornell.

- Filmul „The Joneses” e e doar un film. Ne comparăm mereu cu oamenii din jurul nostru.  E un lucru pe care nu îl facem la nivel conștient, spun psihologii. De exemplu, cumpărăm o mașină nouă, dar parcă nu ne mai place atât de mult mașina noastră dacă vedem că un prieten și-a luat una mai mare și mai frumoasă – și, să recunoaștem, va exista mereu altcineva cu o mașină mai mare și mai frumoasă.

„Unul dintre inamicii fericirii e adaptarea. Ne cumpărăm lucruri ca să fim fericiți. Și, pentru o scurtă perioadă de timp, chiar reușim să fim fericiți. Problema e că sfârșim prin a ne adapta la aceste lucruri și apoi ni se mai par atât de interesante cum ni se păreau la început.”, spune Gilovich.

Profesorul mai spune că, la nivelul subconștientului, oamenii presupun automat că fericirea ar trebui să dureze la fel de mult cât durează și obiectele pe care le-au cumpărat. Până la urmă, spune profesorul Gilovich, e cumva intuitiv să presupui că aduci valoare în viața ta dacă investești în lucruri. Nimic mai fals.

Puterea experiențelor

Gilovich mai spune că experiențele, chiar dacă par, la prima vedere, volatile, aduc mult mai multă fericire. Iată care sunt argumentele care susțin această teorie, în accepțiunea profesorului de la Cornell: 

- Experiențele devin parte din identitatea noastră. Nu suntem ceea ce avem, ci suma lucrurilor pe care le-am văzut, a locurilor în care am fost  și a lucrurilor pe care le-am făcut. Când îți cumperi un Apple Watch nu te schimbi ca om. În schimb, o săptămână de trekking in Alpi te va schimba la nivel uman, într-un fel sau altul.

„Experiențele devin parte din noi, din ceea ce suntem. Obiectele, pe de altă parte, rămân separate. nu devin niciodată parte din noi sau din identitatea noastră.”, mai spune Gilovich.

Și un studiu făcut de Universitatea Harvard susține teoria lui Gilovich. Atunci când subiecții care au luat parte la acest studiu au fost întrebați dacă ar vrea să aibă un salariu mai mic decât colegii lor sau, dimpotrivă, un salariu mai mare decât colegii lor, cei mai mulți au spus că nu sunt siguri ce ar prefera. 

Când au fost întrebați, însă, dacă ar prefera o vacanță mai lungă decât colegii lor, cei mai mulți au răspuns fără să se gândească prea mult că ar prefera, în mod clar, o vacanță mai mare.

Gilovich a mai spus că atunci când aștepți o vacanță, de exemplu, ești fericit. Perspectiva de a pleca undeva și de a trăi ceva nou te face fericit. În schimb, înainte să îți cumperi un obiect pe care îl dorești foarte mult, ai o stare de nerăbdare, nicidecum de fericire. De cealaltă parte, experiențele îți aduc fericire chiar din clipa în care le plănuiești, iar fericirea rămâne acolo chiar și atunci când ele devin amintiri.

Gilovich și colegii lui de la Universitea Cornell nu sunt singurii care susțin această teorie cu argumente. 

Și dr. Elizabeth Dunn de la Universitea British Columbia a studiat subiectul și a ajuns la aceeași concluzie: când cumperi lucruri ești fericit doar pe moment. Când investești în experiențe, investești, de fapt, în amintiri care vor dura o viață. Tu ce alegi?

related posts

Modifică setările cookies