Are doar 25 de ani, dar a locuit deja in Valencia si New York. A lucrat part-time la Radio3Net (2009-2012), la Ryanair (in 2010), ca ghid prin colaborare pentru cateva agentii de turism si in New York (2013). Apoi, s-a hotarat sa scape de ierarhiile din corporatii si de tensiunile de la un serviciu conventional pentru a organiza tururi personalizate pentru strainii care vin in Bucuresti in vizite de afaceri.
Pe scurt, si-a facut un cont pe ASmallWorld, unde convinge strainii care scriu ca vin in Bucuresti sa descopere mai bine capitala sau chiar o parte din Romania. Asa a luat nastere "TripToRomania", un business de care este extrem de mandra si care i-a adus deja suficiente aparitii in emisiuni televizate si radiofonice.
Cum a inceput totul si ce inseamna, de fapt, "TripToRomania", cititi mai jos:
Turismul inseamna locul meu de munca, hobby-ul meu, placerea de a cunoaste oameni noi, de a comunica in mod continuu si ma provoaca sa fiu creativa si sa imbin tot ceea ce am invatat pana acum: de la cultura generala si pana la strategii de marketing sau PR.
Spune-le si cititoarelor cate ceva despre tine. Ce studii ai, ce ai facut inainte sa devii propriul tau sef si ce inseamna turismul pentru tine?
Am 25 de ani, am venit in Bucuresti in 2009 pentru a studia Comunicare si a munci in presa. Cam asa sunau planurile din mintea mea. Am studiat Comunicare si Relatii Publice la SNSPA, am lucrat aproape 3 ani in Radio Romania si in timpul facultatii am incercat sa "gust" din cariera de comunicator: am facut internship in PR, am fost regizor de evenimente, am facut media relations si am avut aproape tot timpul doua-trei joburi. Asta inseamna sa ai multa energie :)
Unul dintre acele joburi secundare a fost la Ryanair, compania aeriana de low-cost, de unde urmatorul pas a fost sa incerc sa devin ghid de turism, asa cum s-a si intamplat. Noua activitate mi-a placut asa de mult incat am decis ca asta vreau sa fac pe termen lung. M-am inscris la a doua facultate, am studiat Economia Turismului, am renuntat la jobul in presa si m-am dedicat domeniului proaspat descoperit.
Turismul inseamna locul meu de munca, hobby-ul meu, placerea de a cunoaste oameni noi, de a comunica in mod continuu si ma provoaca sa fiu creativa si sa imbin tot ceea ce am invatat pana acum, de la cultura generala si pana la strategii de marketing sau PR.
Cum ti-a venit ideea de a porni o afecere in acest domeniu. Cum si cand ai pornit proiectul?
Ideea de a incepe pe cont propriu mi-a venit pe cand eram in Valencia, Spania, acolo unde am studiat Gestiune Turistica un semestru si unde sistemul universitar efectiv te punea sa vii cu idei noi, cu proiecte noi si sa cauti fel de fel de nise din turism pe care sa le abordezi si exploatezi. In 2013, pe perioada verii, am dedicat timp crearii proiectului, iar in octombrie 2013 am lansat site-ul, punand la dispozitie diferite servicii pentru turistii strainii care vin sau doresc sa vina in Romania.
Te-a ajutat cineva sa pornesti bussinesul? Care a fost investitia initiala?
Am avut cativa prieteni cu care m-am sfatuit, am vorbit cu un profesor din Valencia si cativa colegii straini pentru a primii cat mai multe opinii si a vedea cat de interesanta li se pare ideea mea si daca ar cumpara ceea ce eu aveam de gand sa ofer. Ajutor financiar nu am primit de la nimeni, caci investitia initiala a fost mica.
Am avut nevoie de 600 de euro pentru a incepe, in care au intrat cheltuielile de site, identitate vizuala si un membership pe un site de socializare al oamenilor de afaceri care calatoresc. M-am folosit de cunostintele acumulate pana atunci, de un networking constant pe care l-am facut, fie ca eram in Romania sau in New York sau prin Europa, si de limbile straine pe care le vorbesc.
Cum se potrivesc pregatirea ta academica si experienta profesionala cu ceea ce faci acum?
Pregatirea academica si experienta profesionala se potrivesc intocmai cu ceea ce fac, caci atat cele invatate in facultatea de economie - contabilitate, management, finante -, dar si la Comunicare imi sunt de foarte mare ajutor.
Experienta din Radio ma ajuta sa imi pot depasi emotiile ori de cate ori vorbesc cu turistii pe care inca nu ii cunosc. Limbile straine exersate la telefon atunci cand lucram la departamentul de rezervari al companiei aeriene si munca zilnica alaturi de oameni diferiti ma ajuta sa imi imbunatatesc abilitatile de comunicare si interactionare si sa evoluez constant.
Aceasta este nisa pe care eu am speculat-o si careia ma adresez: turisti mai putini, dar cu venituri mari si cu putin timp liber, pe care doresc sa il foloseasca cat mai bine.
Prin ce se deosebeste "TripToRomania" de agentiile de turism obisnuite si ofertele lor?
Eu ofer servicii personalizate pentru grupuri mici, un fel de concierge personal care poate oferi de la transfer de la aeroport, la tur de oras sau tur cultural prin tara, rezervari sau sugestii de activitati. O agentie obisnuita are angajati multi si targeteaza clienti cat mai numerosi, caci veniturile vin din volum, iar acest serviciu personalizat nu este usor de oferit cand vorbim de zeci sau sute de turisti saptamanal.
Tocmai aceasta este nisa pe care eu am speculat-o si careia ma adresez: turisti mai putini, dar cu venituri mari si cu putin timp liber, dar pe care doresc sa il foloseasca cat mai bine.
Cum organizezi, propriu-zis, o calatorie in Romania pentru straini? Care sunt pasii pe care ii parcurgi?
Discut foarte mult cu viitorii clienti, le propun fel de fel de activitati sau le fac sugestii de trasee. Incerc sa le cunosc hobby-urile si sa le ofer experiente care sa ii surprinda si sa li se potriveasca. Odata ce am date despre ei si am reusit sa trasam macar in linii mari viitoarea calatorie, ma apuc de facut rezervari la hoteluri, la cine si altele, iar apoi, cand turistul e deja aici, il iau de la aeroport, ii stau la dispozitie 24 de ore din 24 la telefon pentru orice nelamurire si pornim la drum, efectiv, sa vizitam.
Inregistrezi multe costuri? Dar castiguri? Ce venit ai, orientativ, pe luna?
Costurile mele nu sunt foarte ridicate, daca tinem cont ca sunt singura in firma, iar atunci cand am nevoie, apelez la colaboratori pentru actiuni punctuale. Majoritatea activitatilor de promovare, vanzare, intalniri, organizare le fac eu, iar cand timpul imi permite, sunt si ghidul turistilor.
Castigurile difera de la saptamana la saptamana, asa ca nu pot avea o suma fixa la care sa ma raportez. Domeniul turismului este unul foarte flexibil si sensilbil cand vine vorba de constanta financiara.
Ce tururi le oferi, practic, strainilor?
Tururile pe care eu le ofer sunt mai mult sugestii de pornire pentru a crea ceva personalizat si conform cu disponibilitatea turistului. Oferta este variata, de la tur standart de Bucuresti, pana la un tur de o zi in afara Bucurestiului (Mogosoaia, Snagov, Buftea), tur de Valea Prahovei, Transilvania, Delta, Maramures, Bucovina, tururi religioase, tururi culinare si cu degustare de vin si voi adauga in curand si sugestii mai excentrice: tur pe motocicleta sau cu elicopterul.
Te-ai lovit de prejudecati? Ti-au spus strainii ca nu vin in Romania fiindca nu se simt in siguranta sau ca nu vor sa aiba de-a face cu saracii si cersetorii?
Sigur ca da, insa, din pacate, asa suntem cu totii cand vine vorba de a vizita o tara despre care nu avem prea multe informatii sau despre care media nu spune lucruri prea bune. Dar primul pas este a cunoaste acel loc si a incerca sa vedem singuri cum este, de fapt, situatia acolo, ca mai apoi sa ne facem o parere.
La fel si turistii mei: si-au depasit deja parte din prejudecati, daca incep sa caute informatii sau chiar firme care sa le organizeze o vacanta sau un tur.
Ce ii atrage pe turisti cel mai tare la tara noastra? Unde vor sa mearga, ce vor sa vada?
Turistii care vin in Romania ar putea fi impartiti in doua mari categorii: cei care vin pentru distractie - Bucuresti, fete frumoase, petreceri pana in zor, bautura din belsug si cei care cauta o experienta turistica autentica si vor sa cunoasca cat mai multe locuri incarcate de istorie si de semnificatii, care vor sa observe viata simpla de la tara. Cu totii stiu de Dracula si de Ceausescu, insa din cand in cand, mai sunt si unii care te uimesc cu informatiile despre tara in care abia au ajuns.
Care sunt cei mai dificili turisti cu care ai avut de-a face si de ce i-am putea cataloga astfel?
Incerc sa fiu pozitiva si sa nu ma gandesc la turisti ca fiind dificili, ci la cum as putea sa fiu eu mai buna in a comunica cu fel de fel de oameni si de a-i face interesati de orasul sau tara pe care o descopera.
Daca simt ca au un vis sau au o dorinta de a face altceva, de a fi indcependenti si de a-si implini o idee pe care o am, sa fie curajosi si plini de incredere in fortele proprii.
Ce sfaturi le dai tinerilor care vor sa renunte la job-ul lor si sa-si porneasca propriul business? Ce trebuie sa stie? Cum trebuie sa se pregateasca?
Le pot spune doar atat: daca simt ca au un vis sau au o dorinta de a face altceva, de a fi indcependenti si de a-si implini o idee pe care o am, sa fie curajosi si plini de incredere in fortele proprii. Iar mai apoi, sa fie constienti ca orice initiativa pe cont propriu implica foarte multa munca, rezultate care nu apar in primele luni, bani care vor intarzia si ei si nu trebuie sa se dea batuti la primul hop.
Fiecare dorinta de a progresa inseamna si efortul de a construi ceva. Dar un vis de a face ceva unic e mai presus de toate acestea si merita implinit.
Avand in vedere programul tau, mai apuci sa faci tu insati calatorii in strainatate? Care este destinatia ta de vis si care este locul pe care l-ai vizitat si ti-a placut cel mai mult pana acum?
Sigur ca da. Imi fac timp sa calatoresc si sa descopar, si eu, la randul meu, locuri noi. Ba chiar am si un blog video de travel unde povestesc despre ceea ce imi place si despre locurile prin care ajung sau ofer sfaturi de calatorie. Destinatia mea de suflet este New York, unde am si locuit o perioada si unde imi place sa ajung ori de cate ori am ocazia.
Cum te vezi pe tine si ce asteptari ai de la afacerea ta in 5 ani?
Peste 5 ani ma vad muncind cu aceeasi pasiune si entuziasm ca si acum, asta imi doresc sa nu se schimbe, iar firma imi doresc sa creasca frumos si natural, alaturi de o echipa cat mai buna, cu care sa pot imparti reusite si satisfactii.