Pelicula spune povestea unei familii disfuncționale, fiind considerată Cel mai bun film de anul acesta la Premiile Filmului German.
The Guardian consideră filmul “cea mai bună dramă a unui dirijor de la Tár încoace”
Imediat după premiera de la Berlin presa internațională a lăudat filmul pentru umorul său subtil și abordarea unui subiect foarte popular în ziua de astăzi, moștenirea invizibilă a părinților noștri, dar și despre inevitabilul final al fiecăruia. The Guardian consideră filmul “cea mai bună dramă a unui dirijor de la Tár încoace”, rol pentru care faimoasa actriță americană Cate Blanchett a obținut în 2023 o nominalizare la Oscar. The Hollywood Reporter descrie pelicula ca fiind “o saga de familie, emoționantă și amuzantă”, în timp ce revista Variety spune despre film că este o “comedie dramatică despre moarte”.
E un experiment: e oare posibil să faci un film despre tine însuți ignorând toate regulile dramaturgiei? Un film care nu se vrea a fi un „produs”, sau un „conținut”? Un film care să constea în atmosferă pură, care să rămână relativ? Un film care nu vrea să demonstreze nimic și care nu vrea să pretindă nimic. Îmi vine în minte serialul „Seinfeld”, pe care-l alintam înainte „Serialul ăla despre nimic”, declară Matthias Glasner, regizorul și scenaristul filmului.
MARELE FINAL spune povestea lui Lissy (Corinna Harfouch) care este fericită în secret că soțul ei, Gerd (Hans-Uwe Bauer), se stinge într-un azil, diagnosticat cu demență. Din păcate, nu se poate bucura prea mult timp pentru că libertatea ei se anunță a fi una de scurtă durată din cauza diabetului, a cancerului și insuficienței renale care prevestesc faptul că nici ea nu mai are mult de trăit. Fiul lor, Tom (Lars Eidinger), un dirijor în vârstă de peste 40 de ani, lucrează la o nouă compoziție intitulată „Marele Final” (Sterben în original), în timp ce devine tatăl surogat al copilului fostei sale iubite, iar sora sa, Ellen (Lilith Stangenberg) începe o aventură cu Sebastian (Ronald Zehrfeld), un doctor stomatolog căsătorit cu care împărtășește o pasiune pentru alcool. Când „Marele Final” apare, în sfârșit, membrii familiei, înstrăinați unul de celălalt, sunt nevoiți să se reunească.
Vorbim foarte mult, despre noi, unul despre altul, despre nenorocirile timpului
Regizorul își amintește zilele de filmare ca fiind în sine o experință specială și unică de care s-au bucurat cei aflați pe platou. Filmăm într-o stare de somnambulism. Ne întâlnim dimineața și pur și simplu începem, fără repetiții, înăbușind orice îndoială am avea, „fără speranță, fără frică”, așa cum spune Caravaggio, și pur și simplu continuăm. Într-o căutare a magiei momentului pe care ți-o rezerva arta atunci când ești deschis să o faci fără să te forțezi. Și cum nu facem pauze de masă, mâncăm în fiecare seară și vorbim foarte mult, despre noi, unul despre altul, despre nenorocirile timpului. Și toate astea se revarsă în subconștientul acestui film, care e ca un organism viu, pentru nu „lucrăm” la el. Pur și simplu îl trăim, a concluzionat Glasner.
În anii ’90 Matthias Glasner a creat trilogia de filme DIE MEDIOCREN, SEXY SADIE și FANDANGO, toate având premiera la Berlinale
Matthias Glasner s-a născut în Hamburg în 1965. În anii ’90 a creat trilogia de filme DIE MEDIOCREN, SEXY SADIE și FANDANGO, toate având premiera la Berlinale. Lor le-au urmat filmele DER FREIE WILLE (în selecția Competiției de la Berlin), THIS IS LOVE (selectat în competiția San Sebastian) și GNADE (selectat în competiție la Berlinale). Pentru televiziune, a regizat seria KDD - KRIMINALDAUERDIENST care a câștigat premiul Grimme și Premiul Televiziunii Germane și, în calitate de scenarist și regizor, a creat seria BLOCHIN - DIE LEBENDEN UND DIE TOTEN, precum și seria formată din două părți LANDGERICHT (distinsă cu Premiul Grimme), bazată pe romanul cu același nume și scrisă de câștigătorul Premiului German pentru Literatură, Ulrike Krechel. Recent, acesta a filmat sezonul doi al seriei internaționale DAS BOOT, o producție Sky.