Dr. Denisa Zaharia, medic stomatolog ortodont, dețînător al unei clinici de stomatologie în București, a elaborat un protocol extrem de strict de funcționare și igienizare pentru personal și pacienți în pregătirea reluării activității medicale din 15 mai, conform normelor impuse de Colegiul Medicilor Dentiști din România și ale Direcției de Sănătate Publică. “În această perioada, obiectivul nostru este asigurarea accesului în siguranță a pacienților la tratamentele stomatologice de care au nevoie și care, se pare că le-au lipsit foarte mult in ultimele luni.”, declara dr. Denisa Zaharia care a sesizat, din zecile de apeluri cu întrebări, nevoi și cereri urgențe de programare, o nevoie acută de servicii stomatologice atât la pacienții vechi, cât și la alte persoane.
Dr. Denisa Zaharia a luat decizia prelungirii programului de funcționare a clinicii sale stomatologice pentru a putea programa toate persoanele care au nevoie de tratamente și intervenții medicale și pentru a respectă, în același timp, și ferestrele de timp necesare între pacienți pentru sterilizarea și igienizarea cabinetelor: “Clinică PerfectDent va fi deschisă de la 8.30 dimineață până la ora 21.00 seară, iar, în cele 4 cabinete ale noastre, personalul medical va lucra în două ture în care se vor trata maxim 4 pacienți pe tură. Vom avea o pauză de 20 de minute între pacienți pentru dezinfectarea, aerisirea și pregătirea cabinetului pentru următorul pacient”, a declarat dr. Zaharia care a decis și achiziționarea în clinică de echipamente suplimentare de dezinfecție a aerului și a suprafețelor, precum nebulizatoare și lămpi UV, pentru a asigura tratamente stomatologice în condiții de maximă siguranță.
Dacă personalul medical va fi echipat conform recomandărilor instutitiilor abilitate cu halate, combinezoane impermeabile, ochelari, viziere, măști de protecție ffp2/ffp3, bonete și botosi de unică folosință, și pacienții vor avea un protocol destul de strict de respectat: “Accesul pacienților în clinică se va putea face doar cu programare telefonică sau online, va fi necesar că pacienții să respecte cu strictețe ora programării pentru a nu se intersecta cu alți pacienți și să încerce să nu vină însoțiți, deoarece sala de așteptare nu va permite staționări pentru o perioada, până la noi reglementări.”, avertizează dr. Denisa Zaharia care subliniază și că se va realiza permanent un triaj epidemiologic al pacienților, dar și al personalului, înainte de accesul în clinică.
“Vom evalua riscul fiecărei persoane care va intră în clinică de a fi infectată cu SARS-COV-2 atât prin verificarea temperaturii, cât și printr-un chestionar de evaluare a stării de sănătate completat și semnat pe proprie răspundere. Odată triajul realizat, pacientul va avea la dispoziție covorașul cu clor de la intrare pentru dezinfectarea încălțămintei, gel dezinfectant pentru mâini pentru igienizare, saci și recipiente speciale pentru depozitarea bunurilor personale, precum și echipament speciale de protecție de unică folosință precum botosi, bonetă, halat și masca.”, declara dr. Denisa Zaharia, preocupată de siguranță și protecția pacienților și a personalului medical odată cu reluarea activității medicale începând cu 15 mai.
Pe perioada stării de urgență, telefoanele medicilor clinicii stomatologice au sunat des atât pentru diferite urgențe medicale, cât și pentru nevoi ortodontice: “Cele mai multe solicitări primite în perioada stării de urgență, în care nu ne-am putut desfășura activitatea, au fost legate de dureri intense și infecții și am încercat să venim în sprijinul lor cu recomandări, rețete medicale, unde a fost nevoie, și temporizari permise. Și pacienții purtători de aparate dentare au simțit acut nevoia de acces la servicii stomatologice în această perioada, pentru că mulți au avut probleme cu elemente ale aparatului dentar care s-au desprins/deformat.
Din păcate un număr mic de manopere erau incluse în lista de urgențe permise a se rezolva în această perioada, de exemplu o lucrare dentară decimentata sau o problema apărută la aparatul dentar nu putea fi corectată, deși punea pacinentul în dificultate de a vorbi sau mastica. Am încercat să-i consiliem pe toți pentru a putea rezolva sau imblanzi problemele până la vizită permisă în cabinetul stomatologic.”, povestește dr. Denisa Zaharia despre efectele pe care pandemia le-a avut asupra pacienților și a serviciilor stomatologice din România.