Visează să restructureze sistemul de învătământ, contestă sistemul bazat pe note, competiția și temele pentru acasă. Este fascinat de cultura pedepsei din România și vine pentru a patra oară la noi în ţară pentru a susține o nouă serie de conferințe. Pe 16 martie 2019, la București, și pe 17 martie 2019, la Cluj, 1.000 de părinți vor putea participa la întâlnirea cu speakerul american. Seria de conferințe se cheamă ”De la pedepse si recompense, la cooperare și colaborare”.
Am stat de vorbă cu Alfie Kohn despre pedepse, recompense, teme pentru acasă și libertatea copiilor. Răspunsurile acestuia pot ajuta părinţii să îşi înţeleagă copiii mai bine şi să le ofere acestora baze mult mai sănătoase în viaţă.
De ce ar trebui să renunțăm la pedepse și recompense?
Ar fi trebuit să nici nu le folosim vreodată. Prin definiție, pedeapsa înseamnă să faci pe cineva, în mod deliberat, să sufere. Da, când pedepsești copilul îi faci rău cu bunăștiință! Fie urmând o versiune de justiție primitivă care susține că dacă cineva ți-a făcut ceva rău trebuie să îi faci și tu lui sau pentru că se presupune că pedeapsa îi va da o lecție. Premiza de la care se pleacă este că dacă vei fi forțat să faci ceva care nu îți place sau împiedicat să faci ceva ce îți place, atunci asta te va determina să devii o persoană mai bună.
Ceea ce fac pedepsele, chiar și atunci când în mod eufemistic le numim ”consecințe” (asta pentru ca noi să ne simțim mai bine că am făcut un copil să se simtă prost) este să nască furia în copil, să îl învețe că în viață poți obține lucruri doar dacă te impui cu forța și astfel să se concentreze mai puțin pe adevăratele consecințe ale comportamentului său nedorit asupra celor din jur.
Pedepsele sabotează dezvoltarea morală pentru că îl fac pe cel pedepsit să se întrebe ”Ce vor ei să fac? Ce mi se va întâmpla dacă nu fac ceea ce vor ei să fac?” și nu îl învață nimic. Studiile spun clar că pedepsele s-au dovedit inutile indiferent că au fost folosite pentru a opri un comportament nedorit, o agresiune etc. Despre efectele pedepselor și de ce sunt ele nocive vorbesc pe larg în cartea mea “Parenting necondiționat”.
Și acum despre recompense...
Atât pedepsele cât și recompensele sunt instrumente de manipulare a unui comportament. Pe termen lung și recompensele sunt la fel de nocive precum pedepsele. Ele scad motivația intrinsecă. Copilul va ajunge să facă sau să învețe doar de dragul recompensei și nu de dragul învățării în sine.
Cu ce le putem înlocui?
Cu multă comunicare deschisă cu copilul. Cu multă răbdare care să ne ajute să îl facem să înțeleagă de ce este greșit ceea ce face, ce consecințe asupra celorlalți au faptele lui, ce alternative există și cum el poate exprima sau rezolva acel lucru și într-un alt mod care să nu fie nici agresiv, nici periculos.
Sunt copiii crescuți cu iubire necondiționată infractorii de mâine?
Oare de ce au oamenii impresia că dacă un copil nu este pedepsit el nu va putea învăța ceea ce este bine și ceea ce este rău? Nu, copiii crescuți cu iubire necondiționată nu sunt infractorii de mâine, ci adulții cărora le va păsa de cei din jur, care vor știi că nu este nevoie să faci pe cineva să sufere că să învețe să facă ceva bine. Sunt adulții fericiți, grijulii și implicați.
De ce să vină lumea să vă asculte la conferința din martie 2019?
Pentru că am înteles că pentru România renunțarea la pedespe și recompense pare o misiune aproape imposibilă. Eu voi fi acolo să îi încurajez în acest sens, să le demontez tot ceea ce știau până acum, să îi ascult și să le răspund la posibilele întrebări. Și pentru că am înțeles, de la editura care publică în România Parenting necondiționat, că sunt cel mai vândut autor de cărți de parenting din portofoliul lor.
Ați scris o carte "Mitul temei pentru acasă". Ne puteți spune pe scurt de ce sunteți împotriva lor?
Sunt împotriva temelor pentru că cercetările au demonstrat o corelație directă între timpul petrecut pentru a face teme și nivelul de anxietate, furie și depresie al elevilor. Nu cred în ele pentru că sunt un factor de stres pentru copii și părinți. Sunt ca un al doilea job atât pentru unii cât și pentru alții. În cartea mea „Mitul temei pentru acasă” sunt disponibile studii care îmi susțin ideea.
Nu există nicio dovadă că temele oferă vreun beneficiu în ciclul primar. Chiar dacă privim rezultatele testelor standardizate drept o măsură utilă (deşi eu nu le văd aşa), la această vârstă temele nu sunt asociate cu obţinerea unor note mai mari. Singurul efect care apare, într-adevăr, este atitudinea negativă din partea elevilor care primesc mai multe sarcini de făcut.
FOTO: FACEBOOK